Kanchay_Yupana//

NIME - Experimental sound instrument - Tangible Rythm Sequencer
2021



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KANCHAY_YUPANA//: TANGIBLE RHYTHM SEQUENCER INSPIRED BY ANCESTRAL ANDEAN TECHNOLOGIES PUBLISHED IN THE PROCEEDINGS OF THE NIME  CONFERENCE 2022




Kanchay_Yupana_// (Yupana of Light in Quechua) is an open-source electronic instrument for the interaction and generation of rhythms, and experimental live sound, inspired by the Andean yupana:

The yupana, also known as the Andean abacus, is a tangible calculator based on the placement of seeds on boards divided into boxes that was used since pre-colonial times in the Andes to perform basic arithmetic operations.
This project has been designed to complete the performance of the Electronic_Khipu_ (a MIDI controller based on an Andean khipu).

Kanchay_Yupana_// unites ancestral and contemporary technologies in an electronic yupana that functions as a tangible sequencer in a drum machine to be used in live sound performance. The interaction, as in the traditional artifact, is based on the arrangement of seeds on a board, producing patterns that can be transformed into rhythms and other sonorities.

The prototype has photoresistors that detect the shadow produced by the placement of the Andean huayruro or corn seeds on the board, these movements produce MIDI messages that activate in Pure Data  a sampled instrument that fills a pulse in a four-quarter beat (alluding to the original division in four of the yupanas), which can be modified live as a drum machine activated by the movement of the seeds.

In a tribute to everything learned, for the novel performance of the first kanchay_yupana_/// prototype, sounds from the Kultrun, the Kaskawillas and the Metawe from the sample library of Mapuche instruments by Juan Francisco Monsalve and Joaquín Salas will be used.

This project has been supported by Cultura Resident, an artistic residency program of the Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana in partnership with the Cultural Center of Spain in Santiago Chile. 


Special thanks to To Natasha Pons and all the team of the CCESantiago. 


Performances: 



More Info: 




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Esp.

Kanchay_Yupana_// (Yupana de Luz en Quechua) es un instrumento electrónico open source para la interacción y generación de ritmos, y sonido experimental en vivo, inspirado en la yupana andina:

La yupana, también conocida como ábaco andino es una calculadora tangible basada en la disposición de semillas en tableros divididos en cajas que fue utilizada desde tiempos precoloniales en los andes para la realización de operaciones aritméticas básicas.

Este proyecto ha sido diseñado para completar la performance del Electronic_Khipu_ (un controlador MIDI basado en un khipu andino).

Kanchay_Yupana_// une tecnologías ancestrales y contemporáneas en yupana electrónica que funciona a manera de secuenciador tangible en una caja de ritmos para ser utilizada en la performance sonora en vivo. La interacción, como en el artefacto tradicional, se basa en la disposición de semillas en un tablero, produciendo patrones que se pueden transformar en ritmos y otras sonoridades.

Para su funcionamiento, el prototipo de la yupana de luz cuenta con fotoresistencias*1 que detectan la sombra producida por el posicionamiento de las semillas de huayruro o maíz en el tablero, estos movimientos producen mensajes MIDI que activan en PureData*2 un instrumento sampleado que llena un pulso en un compás de cuatro cuartos (haciendo alusión a la división en cuatro originaria de las yupanas), que se pueden modificar en vivo a manera de caja de ritmos activada por la disposición las semillas.

En un tributo de todo lo aprendido, para la performance novel del primer prototipo de kanchay_yupana_// se usaran sonidos del Kultrun, las Kaskawillas y el Metawe de la librería de samples de instrumentos Mapuche de Juan Francisco Monsalve y Joaquín Salas.

Este proyecto ha sido apoyado por Cultura Resident, programa de residencias artísticas del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana en colaboración con el Centro Cultural de España en Santiago de Chile. 


Un agradecimiento especial a Natasha Pons y a todo el equipo del CCESantiago.